Oonkin teille aikaisemmin kertonut, että matkailun restonomi opintonjeni aikana vietin lukukauden vaihdossa Kuala Lumpurissa. Malesia oli ihana maa kaikin puolin – paitsi kiinalainen ruoka oli todella pahaa ja luista, mutta muuten en keksi mitään pahaa sanottavaa Malesiasta!
Malesian voi selkeästi jakaa kahteen osaan: Länsi-Malesiaan, joka on Thaimaan ja Singaporen välissä sekä Itä-Malesiaan, joka on osa Borneota Indonesian ja Brunein kanssa. Molemmat tuli tutuiksi ja mun lemppari saaret löytyy tuolta Länsi-Malesiasta vaikka kyllä Sarawakista ja Sabahista Borneosta aikamoisia biitsihelmiä löytyikin!
Vaikka Kuala Lumpur oli kiva, silti eniten mut hurmasi kuitenkin Malesian saaret, joissa käytiin tuon lukukauden aikana. Kohteet oli suhteellisen autenttisen oloisia, etenkin Perhentian ja Tioman. Ei mielestäni voi mitenkään verrata esimerkiksi Thaimaan turistikohteisiin. Lankawilla turismi kukoisti jo erittäin hyvällä mallilla, mutta silti siellä oli oikein ihana tunnelma ja saarella oli monipuolisesti puuhaa ja tutkittavaa. Myös Pangkor, Redang ja Pulau Pinang on suosittuja saarikohteita Malesiassa.
Ilmasto on ainakin mulle tosi ihanteellinen Malesiassa: kuuma, kostea ja hikinen ympäri vuoden. Minä nautin! Vaikka me oltiin sadekaudella (syys-lokakuu) Malesiassa, ei se meidän menoa haitannut. Ainoa mihin kannattaa ottaa huomiota on se, ettei kaikille saarille liikennöidä kunnolla sadekauden pahimpiin aikoihin. Esimerkiksi Tiomanin ja Perhentianin saarille on osaan aikaan vuodesta hyvinkin nihkeää mennä, joten kannattaa jättää se melkein välistä tuolloin.
Malesia matkailumaana on siitä myös tosi ihanteellinen, että siellä on helppoa ja halpaa liikkua eri paikkojen välillä. Maassa on loistava bussi- ja junaverkosto sekä lentäminen on todella halpaa. Jos vain mahdollista, niin kokeile ainakin kerran yöjunaa – oli aivan ihanaa sukeltaa valkoisiin muhkeisiin lakanoihin raskaan reissun päätteeksi. Kannattaa muistaa se, että paremman luokan yöjunan paikat menee nopeasti! Varaa siis loput ajoissa.
Vinkit Kuala Lumpuriin voit lukea täältä.
Sekä vinkit vaihtoon / työharjoitteluun ulkomailla voit lukea täältä.
TIOMAN SAARI – ensikosketus Kuala Lumpurin ulkopuolelle
Tioman oli meidän ensimmäinen Kuala Lumpurin ulkopuolella oleva kohde ja saari oli kyllä tosi symppis!
Miten Tiomanille pääsee Kuala Lumpurista: hyppää bussilla (6h) kohti Mersingiä ja ota sieltä sitten lautta kohti Tiomania. Me jouduttiin ottamaan karmea majoitus Mersingistä, sillä oltiin niin myöhään paikalla ja seuraava lautta lähti vasta aamulla. Nukuttiin täällä toinen silmä auki peläten torakoita.
Tioman noin 20 kilometriä pitkä saari ja siellä on noin kymmenisen kylää – suurin on Kampung Telekin kylä, muuten se onkin lähes asumaton sillä Tioman on tiheää sademetsää. Matkailu on Tiomanin pääelinkeino ja tarjoaa loistavat puitteet esimerkiksi sukellukseen ja snorklaukseen.
Tiesittekö muuten, että Tioman on valittu yhdeksi maailman kauneimmaksi saareksi? Syystäkin, sillä kirkas, puhdas ja turkoosi vesi teki vaikutuksen sekä Tiomanilla oli ihanan letkeän rento tunnelma. Jatkoon!
PERHENTIAN SAARET – palanen paratiisia
Perhentian saaret on heittämällä ihanampia rantapaikkoja, missä oon käynyt koskaan – ja oon kuitenkin käynyt erittäin monessa rantakohteessa. Perhentianin saaret lumosi mut totaalisesti vitivalkoisella hiekallaan ja turkoosiakin turkoosimmalla merellään. Perhentian saaret muodustuu kahdesta eri pääsaaresta, jotka ovat Kecil ja Besar.
Jos on Thaimaan valloituksella, suosittelen käymään täällä – Thaimaan rajalle on vain 64 kilometriä Perhentianilta. Me matkattiin tänne yöjunalla Kuala Lumpurista Kuala Besutiin/Kota Bharuun, josta otettiin sitten speedboatti kohti Perhentian saarta. Bussilakin pääsee, se tosin vie noin yhdeksän tuntia, joten me haluttiin mielummin pötkötellä se aika yöjunassa.
Me päädyttiin ottamaan majoitukset Kecilin saarelta, sillä sen backpacker-tunnelma houkutteli meitä ja Kecilin Long Beach onkin reppureissaajien suosituimpia kohteita Malesiassa. Besar on enemmän sitten perheiden ja häämatkalaisten suosiossa. Perhentian saaria sanotaankin Malesian ”eliitti-saariksi”, jota pystyi vähän aistimaan kyllä tuolla Besarilla.
Kannattaa varautua ainakin Kecilillä, että on hyvin normaalia, että sähköt toimii vain iltaisin tietyn ajan ja lämmin suihku on luksusta. Saari toimii generaattoreiden varassa, joten sähköt eivät ole välttämättä koko ajan saatavilla. Kannattaa myös muistaa ottaa riittävästi käteistä, sillä ainakaan tuolloin me ei löydetty yhtään automaattia saarelta. Onneksi kortilla kuitenkin pystyi maksamaan osassa paikoissa – etenkin majoitukset.
Perhentianin pääaktiviteetti on varmasti vesi: sukellusta, snorklausta, veneretkiä, SUP-lautailua, melontaa, biitsipäivää.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Me otettiin täällä snorklausretki, joka oli todella siisti! Snorklattiin parilla korallispotilla (muista, älä koske tai seiso korelleilla) sekä uitiin merikilpikonnien ja haiden seassa. Etenkin tuo jälkimmäinen oli hyvin jännittävä kokemus, sillä aluksi meidän ympärillä oli pari haita, joita tuli sitten loppujen lopuksi noin kymmenkunta uimaan meidän ympärille. Olo oli kuin noutopöydän kinkulla, jota kaikki kuolasivat.
Veden alla voit törmätä myös uhanalaisiin kilpikonniin, rauskuihin, sinivyölattapyrstöihin, siipisimppuihin, barrakudiin, mureenoihin ja lähes puolitoistametrisiä kyhmypapukaijakaloja. Aika paljon löytyy kaikkea elävää!
LANGKAWI – saari, jossa matkailu kukoistaa
Varmaan meille suomalaisille tunnetuin saari Malesiassa on Langkawi, sillä tänne järjestetään myös valmiita pakettimatkoja ainakin Tjareborgin ja Apollomatkojen kautta. Tuttuun tapaan me tutustuttiin omatoimisesti Langkawiin, joka on erittäin helppoa Kuala Lumpurista käsin.
Me otettiin lennot AirAsian kautta suoraan Langkawille, en muista enää tarkkaa hintaa, mutta meno-paluu oli alle sata euroa helposti. Lentäminen Kuala Lumpurista muutenkin on tosi halpaa, sillä se on yksi AirAsian ”solmukohtia”. Bongattiin myös kerran 40 euron meno-paluut Kuala Lumpurista Balille, not bad! Langkawi on myös Thaimaan rajan lähettyvillä ja täältä pääsee kätevästi esimerkiksi Ko Lipelle.
Langkawin saariryhmä muodostuu kaiken kaikkiaan 99 pienemmästä saaresta, joten valinnanvaraa löytyy! Langkawi on ollut verovapaata aluetta vuodesta 1986, mutta silti se on ehkä hitusen kalliimpi muuhun Malesiaan verrattuna. Alkoholi on hitusen halvempaa tosin.
Me vuokrattiin täällä skootterit ja ajeltiin pitkin Langkawin pääsaarta ja käytiin kaikki perus nähtävyydet läpi. Saarelta löytyy muun muassa vesiputouksia, upeita rantoja, hyviä ravintoloita sekä Langkawi Sky Bridge on tutustumisen arvoinen.
Lue täältä Rantapallon kohdeopas Langkawille!
Siinäpä ne nyt olisi, kolme mielenkiintoisinta ja ihaninta saarta Malesiasta. Onko saaret tulleet tutuiksi tai jätinkö mainitsematta jonkun salaisen helmen? Mille saarelle sä lähtisit näistä kolmesta? Mä annan ääneni Perhentianille.
Veera
Psssst! AURINKORASVAA JA ALOE VEERAA-blogiani voit seurata Facebookin, Instagramin (@veerapirita), Bloglovinin Blogipolun tai Blogit.fi:n kautta – olet lämpimästi tervetullut mukaan! <3
En ole käynyt näistä kuin Tiomanilla, mutta ehdottomasti yksi kauneimpia saaria ikinä! 🙂 Vähän sinne oli hankalaa päästä, kun koko päivä meni bussissa ja sitten lautassa, mutta kun pääsi perille ja näki ne ihanat rannat, niin kaikki matkalla sattuneet epämukavuudet unohtui! 🙂
Joo pieni kyntö oli meilläkin päästä Tiomanille, mutta oli se sen kaiken arvoista. Upea saari!
En ole käynyt näistä (vielä) yhdelläkään, mutta se puute täytyy kyllä korjata pian! Mikä olisi hyvä aika matka näille saarille? Onko esim. marraskuu ihan nou-nou?
Ei mun mielestä kyllä, sillä me vierailtiin noi kaikki kolme saarta elo-joulukuun aikana, mutta muistaakseni ainakin Tiomanille oli hitusen hankalampi päästä loppuajasta joten sen takia valittiin se meidän ensimmäiseksi saarikohteeksi. Langkawille varmasti ainakin pääsee ja jos ei muuten, niin lentäen! Sadekausi ei mun mielestä ollut kauhean paha paitsi parina päivänä koko vaihdon aikana. Yleensä rankkasade kesti noin tunnin ja muuten sää oli kuin morsian.